Je boot verkopen

Het neemt maar een paar minuten in beslag en het is gratis

Plaats nu een advertentie van je boot »

De voordelen van adverteren op iNautia.nl

Visitantes

Elke maand bezoeken meer dan 450.000 personen iNautia.nl op zoek naar hun volgende boot.

5 sencillos pasos

In 5 eenvoudige stappen kun je via onze website een complete advertentie opstellen.

Europa

Je advertentie verschijnt in 7 talen en wordt bekeken door potentiële kopers uit heel Europa


Hoe je je boot verkoopt - De complete gids van iNautia

Alles wat je moet weten om je boot succesvol te verkopen. We behandelen alle belangrijke punten, van de verkoopbeslissing tot aan de verkoopovereenkomst.

Het moment is aangebroken, je denkt: Ik moet mijn boot verkopen! Waar moet ik beginnen? Wat moet ik allemaal doen?

In deze gids, waarschijnlijk de meest complete die je kunt vinden, leggen we uit hoe je je boot succesvol kunt verkopen.

De boot klaarmaken

De boot klaarmaken voor de verkoop is een van de belangrijkste stappen. Als je alles goed voorbereidt is het verkoopproces minder gecompliceerd en weet je dat je de boot waarom je zoveel hebt gegeven kunt verkopen.

De documentatie samenstellen

Het is van groot belang voor elke verkooptransactie dat je de documentatie van je boot in orde hebt. De kopers willen waarschijnlijk weten wat de geschiedenis van het vaartuig is en informatie hebben over de vorige eigenaars, ongevallen, reparaties en de huidige staat. Daarom is het belangrijk om over een map met alle documentatie over de boot te beschikken om het vertrouwen van de koper te winnen. Je zult op die manier een goede indruk maken en laten zien dat je voorzichtig bent geweest met je boot.

Bereid alle documentatie voor en houd deze bij de hand voor de bezichtigingen, maar ook voor de beschrijving van de advertentie, waarover we het later zullen hebben.

Het is belangrijk om alle documentatie van de boot voor te bereiden

De boot schoonmaken

Een grondige schoonmaak is waarschijnlijk een van de dingen die de grootste invloed op de verkoopprijs hebben. Een goed verzorgde en schone boot verkoop je uiteraard voor een betere prijs. De kopers willen zich identificeren met de boot om hem te kopen en ze zien de boot graag alsof hij al van hun is. Zorg ervoor dat alles wat niet te koop is wordt verwijderd en laat geen gebruikt linnengoed, serviesgoed en zwemvesten in de boot liggen.

Maak de boot van top tot teen grondig schoon, ook alles wat je de afgelopen jaren niet hebt kunnen of willen schoonmaken, zoals o.a. vet, olie... Alle hoeken moeten smetteloos zijn. Verzorg de oppervlakken en informeer naar de manier waarop je houten, kunststof en chromen oppervlakken glans kunt geven. Zorg dat de boot er glimmend uitziet. Het is belangrijk dat de boot goed ruikt zodat elke koper zich op zijn gemak voelt in zijn potentiële nieuwe boot.

Reparaties

Het is tijd om te besluiten wat je voor de verkoop van je boot al dan niet wilt of moet repareren. Ook moet er besloten worden of je de koper al dan niet van deze details op de hoogte wilt brengen.

Elke reparatie moet in documenten worden vastgelegd zodat de volgende eigenaar dit na kan zien en begrijpen als er iets gebeurt.

Reparaties (met name als ze erg goed te zien zijn) helpen bij het bepalen van de verkoopprijs. Een boot die zich in perfecte staat bevindt wordt altijd voor een hogere prijs verkocht. Het is belangrijk om elk van de reparaties af te wegen en ze in de berekening van de verkoopprijs op te nemen.

Garanties

Heb je belangrijke garanties die moeten worden voorbereid en aan de volgende eigenaar moeten worden doorgegeven? Het is niet alleen belangrijk om dit in de advertentie van je boot te vermelden, maar ook om de facturen toe te voegen en, als er nieuwe onderdelen of recentelijke installaties zijn, de garantiebewijzen en instructies daarvan te bewaren voor de koper.

Als de garanties in orde zijn en je de garantiebewijzen en instructies van de motor of het nieuwe navigatiesysteem kunt leveren, verbeteren de verkoopvoorwaarden meestal.

Een prijs vaststellen

Het is niet gemakkelijk om een prijs te bepalen voor iets dat lange tijd van jou is geweest en dat een hoge emotionele waarde voor je heeft. De prijs is een van de meest relevante factoren voor de koop van een boot of zeiljacht. Een erg hoge prijs schrikt de koper af die vervolgens geen contact met je op zal nemen. Als de prijs echter te laag is, vraagt de gebruiker zich af of de boot geen probleem of verborgen defecten heeft.

Wat is de marktprijs van je boot?

Een van de dingen die je kunt doen om na te gaan wat de waarde van je boot is, is hem te vergelijken met andere soortgelijke boten. Zoek naar gelijke of vergelijkbare boten en let op de belangrijkste factoren:

  • Model
  • Serienummer
  • Motor
  • Interieur en extra's
  • Bouwjaar

Op iNautia kun je bijvoorbeeld alle tweedehands boten filteren en vaartuigen vinden die het meest op het jouwe lijken. Vergelijk de prijzen om een idee te krijgen van de prijs die je voor jouw boot zou kunnen vragen.

Merk, Model, Lengte, Bouwjaar en Land waar de boot zich bevindt zijn details die je bij het bepalen van de prijs niet mag vergeten.

Hoe je een prijs voor je boot bepaalt

We praten over alle factoren die van invloed zijn op de prijs, zoals bijvoorbeeld of u over alle onderhoudswerkzaamheden documentatie hebt bijgehouden. De belangrijkste elementen die de prijs van je boot verhogen zijn de volgende:

  • De documentatie van alle onderhoudswerkzaamheden van de boot bijhouden
  • De boot tijdens de winter en wanneer hij niet wordt gebruikt afdekken
  • De boot continu en regelmatig schoonmaken
  • De instructies van de bouwer te allen tijde opvolgen
  • De mast en/of motor om de 6 maanden nakijken en kapotte en versleten onderdelen vervangen

Een advertentie voor je boot plaatsen

Foto's uitzoeken

Foto's zijn erg belangrijk! Foto's zijn het visitekaartje van je boot. Als de foto's van je boot niet van goede kwaliteit zijn, is het veel moeilijker om je boot te verkopen en is dit waarschijnlijk ook van invloed op de verkoopprijs. Misschien wil de potentiële koper toch je boot zien, maar om zijn belangstelling te wekken is het belangrijk om de tijd te nemen voor het nemen van een paar goede foto's van uitstekende kwaliteit.

Foto's trekken de aandacht van de bezoeker

Houd er rekening mee dat de foto's die je bij je advertenties voegt op de verschillende lijsten verschijnen. Daarom is het van belang dat je weet welke foto's je voor je advertentie wilt gebruiken.

De hoofdfoto

De eerste foto, d.w.z. de foto die op de eerste plaats verschijnt, is het belangrijkst. Veel van de portalen op internet laten een foto van de te koop aangeboden boot zien en daarom moet deze goed uitgekozen worden. We raden aan om de foto's van je advertentie wekelijks te wisselen en te controleren welke foto's de meeste bezoekers heeft gehad.

Kies de juiste foto's: een beeld zegt meer dan duizend woorden

Teksten en beschrijvingen van de advertentie van je te koop aangeboden boot

Om een boot succesvol te kunnen verkopen is het belangrijk dat de advertentie effectief is. Potentiële klanten bekijken duizenden advertenties op internet. Vandaar dat wordt aangeraden om wat meer tijd te besteden aan het opstellen van een complete en kwalitatief goede advertentie.

Neem naast de basisgegevens van de boot:

  • Merk
  • Model
  • Bouwjaar
  • Staat: nieuw/tweedehands

Alle details die je van belang vindt in de advertentie op. Hoe meer informatie je over de boot verschaft, hoe meer mogelijkheden je hebt om de belangstelling van de kopers te trekken. De omschrijving in de advertentie moet volledig en uniek zijn (niet van een andere website kopiëren), zodat de zoekmachines je advertentie een betere positie geven.

Er zijn ook technieken om het aantal bezoekers van je advertentie te verhogen. Een van de belangrijkste dingen is het gebruik van sleutelwoorden in de titel van je advertentie. Bij het samenstellen van de advertentie moet je uitgaan van het perspectief van een gebruiker die op zoek is naar een boot. Wie zoekt? Welke termen gebruikt hij/zij?

Kijk nadat je je advertentie hebt geplaatst hoe hij er uitziet op de lijsten. Vind je hem interessant? Zou jij op je advertentie klikken?

Technische gegevens

Je kunt je advertentie uitbreiden en verbeteren door technische informatie toe te voegen die waardevol is voor de koper. Als een ervaren internetsurfer je advertentie ziet, moet hij alle informatie kunnen verkrijgen voordat hij contact met je opneemt. Dit verhoogt de kwaliteit van de contacten die je zult ontvangen en helpt bovendien bij de besluitname van de potentiële koper.

De advertentie promoten

Nadat je advertentie klaar is, wordt het aanbevolen om hem te promoten. Meer promotie = meer bezoekers.

Deel de advertentie op sociale media, op je blog (als je die hebt) of simpelweg op Instagram (waarschijnlijk heb je onlangs je account aangemaakt).

Je kunt een korte e-mail aan je contacten sturen en ze vertellen dat je deze boot verkoopt. Voeg de link naar je advertentie toe en nodig ze uit om hem te delen. Veel van je vrienden zullen dat zeker doen!

Je boot laten zien

De aanvragen beheren

Het is belangrijk dat je online en beschikbaar bent om je boot te verkopen vanaf het moment dat je advertentie op de verschillende internationale lijsten en portalen wordt gepubliceerd. Potentiële kopers uit de hele wereld zullen je advertentie zien met foto's van hoge kwaliteit, alle technische informatie en een goede prijs.

Het is heel belangrijk om snel te antwoorden

Wanneer er contacten beginnen binnen te komen is het erg belangrijk om meteen te antwoorden. Als er een koper geïnteresseerd is in je boot, laat hem dan niet wachten en antwoord hem onmiddellijk. Beperk het risico dat de koper van mening verandert tot een minimum en zorg ervoor dat hij zich je boot herinnert en contact met je opneemt voor hij dat met je concurrenten doet.

Afspraken maken voor de bezichtiging van de boot

Je hebt berichten ontvangen van potentiële kopers. Dit is het moment om afspraken te maken zodat de koper de boot kan bezichtigen en uitproberen. Het beste is deze bezoeken goed en ruim van tevoren te plannen om alles wat nodig is goed te kunnen voorbereiden.

Vaartest

De vaartest is belangrijk voor beide partijen. Het is erg belangrijk dat de koper in de gelegenheid wordt gesteld om te controleren hoe het vaartuig werkt, ook om de koper te laten zien dat je transparant en nauwkeurig bent geweest in de beschrijving in de advertentie van je boot.

Neem de nodige tijd voor de vaartest. Kruip in de huid van de koper. Hij heeft de tijd nodig om de boot te bezichtigen, eventuele schade te zien of simpelweg er een eindje mee te varen.

Blijf rustig en eerlijk. Wees specifiek en beantwoord alle vragen. Beantwoord met alle voor de koper relevante informatie. Laat hem de documentatie laat alle functies en wijzigingen die zijn aangebracht zien.

Geef de koper de ruimte en vraag van tevoren naar zijn ervaring. Laat de koper tijdens de vaartest zelf de touwtjes in handen nemen, als je denkt dat hij in staat is om de boot te bedienen en over de nodige ervaring en licenties beschikt om dit te doen.

Je boot verkopen

Over een prijs onderhandelen

We staan op het punt de verkoop af te sluiten. We gaan ervan uit dat de potentiële koper werkelijk geïnteresseerd is en heeft besloten je boot te kopen. Er moet nu onderhandeld worden over de prijs. We zouden kunnen zeggen dat hij al een beslissing heeft genomen en je weet dat hij je boot wil hebben. Maar aangezien je al bijna een expert bent in de verkoop van boten, heb je er ook rekening mee gehouden dat de koper zal proberen om over de prijs die jij in je advertentie hebt gezet te onderhandelen.

Om de dingen eenvoudiger te maken is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Er zijn diverse onderhandelingsstrategieën of, vanuit het oogpunt van de koper, strategieën om een korting op de prijs te krijgen. Je hebt een idee gekregen van het profiel van de potentiële koper nadat je tijdens de vaartest een tijdje met hem hebt doorgebracht en je hebt kunnen observeren wat zijn reacties waren terwijl je hem de boot liet zien.

Daarnaast weet je goed wat de sterke en zwakke punten van je boot zijn en kun je voorzien met welke argumenten hij kan proberen een lagere verkoopprijs te krijgen. Er zijn strategieën waarmee de kopers de prijs proberen te verlagen op grond van bijvoorbeeld de elektronische installatie van de boot. Ze kunnen de elektronica bekritiseren, niet vanwege de werking ervan, maar omdat het niet het systeem is dat zij bij voorkeur zouden willen hebben of het is niet van het merk dat zij gewoonlijk gebruiken, enz.

In dit geval zul je moeten besluiten of je zelf de ingebouwde elektronica houdt of de prijs al dan niet verlaagt. Als je denkt dat je in je advertentie duidelijk bent geweest over het feit dat de installaties bij de prijs zijn inbegrepen en of ze vervangen of uit de boot gehaald kunnen worden, laat je dan niet beïnvloeden door de negatieve opmerkingen met de intentie om tot een lagere verkoopprijs van de boot te komen.

In sommige gevallen en mits het niet uitdrukkelijk in je advertentie is vermeld, wordt wel aanbevolen om de ingebouwde elektrische installatie te vervangen of te verwijderen. Misschien heeft de koper zijn oog laten vallen op een specifieke installatie of merk.

Beter geen deal dan een slechte deal

Stel grenzen. Een onderhandeling is pas goed als beide partijen er blij mee zijn. Bepaal dan ook wat de minimum verkoopprijs is. Als je denkt dat je geen goede deal sluit, dan is het beter om je boot (nog) niet te verkopen. Beter geen deal dan een slechte deal.

Afsluiten van de verkoop

Na de handdruk met de koper moet het verkoopproces worden afgesloten. Er komt altijd veel papierwerk bij kijken. Als je weet wat er nodig is en alles op tijd plant, dan is de eigendomsoverdracht van de boot slechts een formaliteit. Je moet de documentatie die je aan de koper moet overhandigen, waaronder de koopovereenkomst, klaarmaken, de verzekering van de boot annuleren en de advertenties verwijderen voordat je de boot aan de nieuwe eigenaar overdraagt.

Heb je vragen?

Bezoek onze website www.inautia.nl

Wil je je boot verkopen?